A trauma-tudatosság koncepciója

A trauma-tudatosság koncepciója intézmények, közösségek és szakmai teamek működésére vonatkozik.  A koncepció lényege, hogy az oktatás, az egészségügy, a szociális ellátás területén, illetve egyéb állami, civil és  forprofit területeken olyan környezet jöjjön létre, ahol az egyének és csoportok nem sérülnek, nem élnek át újabb traumákat (retraumatizációt), sőt gyógyító, helyreállító tapasztalatokat szereznek.

A trauma-tudatos közegek kialakítása szisztematikus eljárások bevezetését jelenti a biztonság, a kapcsolódások, és a kompetencia megélésének maximalizálására. Ezekre támaszkodva válik lehetővé, hogy az egyének és közösségek a hétköznapi cselekvéseikben, döntéseikben és kapcsolataikban is egyre inkább a konstruktív, együttműködésen alapuló és fejlődést támogató irányok felé mozduljanak el. A trauma-tudatosság tehát nem csupán a múlt sérüléseire adott reakció, hanem jövőorientált szemlélet is, amely a változás, a fejlődés és az aktív alakíthatóság lehetőségét hordozza magában – egyénenként és kollektív szinten egyaránt.

A trauma-tudatos gyakorlat célja nem a trauma okozta egyéni sérülések és nehézségek kezelése, gyógyítása, hiszen ez, az ezzel foglalkozó szolgáltatások és szakemberek feladata (a trauma-fókuszú terápiákban). Ehelyett arra törekszik, hogy megszüntesse azokat  a szervezeti működésbeli hatásokat, akadályokat, amelyekkel az emberek kliensként, munkavállalóként vagy bármilyen szerepben szembesülhetnek egy-egy közegben és amelyek csökkenthetik biztonságérzetüket, bizalmukat, hozzáférésüket, aktivitásukat.

A trauma-tudatos megközelítés  6 alapelv szisztematikus gyakorlatba ültetése mentén tud megvalósulni a különböző közegekben:

Traumatudatos elvek
1. A BIZTONSÁG MEGTEREMTÉSE ÉS GARANTÁLÁSA 2. A BIZALOM MEGTEREMTÉSE ÉS FENNTARTÁSA 3. TÁRSADALMI TUDATOSSÁG, KULTURÁLIS ÉRZÉKENYSÉG, RENDSZERSZEMLÉLET KIALAKÍTÁSA 4. PARTNERSÉG ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉS MAXIMALIZÁLÁSA 5. VÁLASZTÁSI ÉS DÖNTÉSI LEHETŐSÉGEK MAXIMALIZÁLÁSA, FELHATALMAZÁS 6. ERŐFORRÁSOK FELISMERÉSE ÉS JÖVŐKÉPEK KIDOLGOZÁSA

1. A BIZTONSÁG MEGTEREMTÉSE ÉS GARANTÁLÁSA

A trauma-tudatos szemléletben a biztonság – fizikai, érzelmi, pszichológiai és strukturális értelemben – alapfeltétel. Nélküle nincs stabil kapcsolódás, reflexió, fejlődés, tanulás vagy gyógyulás. Ha a közeg nem biztonságos, a résztvevők tartós készenléti állapotban működnek: nem gondolkodnak előre, nem mernek hibázni, nem kockáztatnak, hanem alkalmazkodnak vagy kivonódnak.

A biztonság elvének következetes érvényesítése azt jelenti, hogy az adott közeg mentes a félelemkeltő, kiszámíthatatlan vagy potenciálisan újra traumatizáló ingerektől – mind fizikai, mind lelki, mind társadalmi szinten. Ennek érdekében olyan közeget hozunk létre, amely kizárja, illetve minimalizálja azokat a hatásokat, amelyek újraélhetőséget vagy félelmet válthatnak ki.

Egy biztonságos környezetben az egyének és csoportok képesek kapcsolódni önmagukhoz és másokhoz, képesek tanulni, fejlődni, és fokozatosan visszanyerni a kontroll érzését az életük felett. A biztonságos közeg kialakítása minden szinten tudatos tervezést és reflektív működést igényel: az infrastruktúrától kezdve az intézményi kultúrán át egészen az interperszonális kapcsolatokig.

A trauma-tudatos közegben a biztonság megteremtését a kiszámíthatóság és a kontrollérzet erősítése is szolgálja: a résztvevők tudják, mire számíthatnak, mikor és hogyan történnek a tevékenységek, és lehetőségük van saját határaik meghúzására. A biztonság nemcsak a gyógyulás, hanem az együttműködés, a bizalom helyreállítása, valamint a tanulási és közösségi folyamatokba való teljes bevonódás alapfeltétele.

A jelenlegi társadalmi viszonyok – a növekvő bizonytalanság, társadalmi polarizáció, strukturális egyenlőtlenségek, kollektív traumák és rendszerszintű kirekesztő mechanizmusok – különösen sürgetővé teszik a biztonság megteremtését az intézményekben és közösségi terekben. Egy olyan közegben, ahol a közbizalom meggyengült, az információkhoz való hozzáférés torzul, és a társadalmi igazságosság elvei gyakran háttérbe szorulnak, az emberek alapvető biztonságérzete könnyen megrendülhet. Ez a megrendültség különösen súlyosan érinti a már eleve sérülékeny csoportokat – például a nőket, gyermekeket, etnikai vagy szexuális kisebbségeket –, akik gyakran többszörösen is ki vannak téve az erőszak, a kontrollvesztés és a (re)traumatizáció kockázatának.

Ebben a helyzetben fontossá válik, hogy legyenek olyan intézmények és közösségek, amelyek stabil, kiszámítható és támogató kereteket biztosítanak. Ezek az intézmények – akár oktatási, szociális, egészségügyi vagy más közösségi terek – kulcsszereplőkké válnak abban, hogy ellensúlyozzák a rendszerszintű kiszolgáltatottságot, és helyreállítsák az emberek kapcsolódási és önrendelkezési képességét.

A biztonság nem pusztán az egyéni jóllét feltétele, hanem egyfajta rendszerszintű válasz is a sebezhetőségre, a marginalizációra és a traumák újratermelődésére. A biztonság garantálása tehát nemcsak az egyén gyógyulását, hanem a közösségek rezilienciáját, a társadalmi kohéziót és a demokratikus működés alapfeltételeit is erősíti – különösen olyan társadalmi berendezkedésben, ahol ezek az alapértékek nem maguktól értetődő módon érvényesülnek

 

2. A BIZALOM MEGTEREMTÉSE ÉS FENNTARTÁSA

A trauma­tudatos megközelítésben a bizalom azt jelenti, hogy a közeg – legyen az intézmény, közösség vagy kapcsolat – következetes, kiszámítható és hiteles: amit mond, azt teszi; amit ígér, betartja; aki benne részt vesz, számít és látszik. A bizalom alapfeltétele annak, hogy az emberek kapcsolódni merjenek, kérdezni, hibázni, tanulni tudjanak – vagyis jelen lehessenek.

A bizalom alapja az a kölcsönös feltételezés, hogy számíthatunk azokra a közösen kialakított normákra és keretekre, amelyek működésünk alapját jelentik, illetve hogy a szabályok és viszonyok átláthatók számunkra, és nyíltan lehet róluk kommunikálni. A bizalomteli közegben mindannyian jóhiszeműen, jószándékkal vagyunk jelen, senki nem törekszik mások szándékos bántalmazására saját érdekei érvényesítése vagy egyéb motiváció mentén. A kölcsönös bizalom nemcsak védelmet nyújt a kapcsolati sérülésekkel szemben, hanem lehetőséget teremt az őszinte megnyilvánulásokra és a valódi kapcsolódásra is.

Egy bizalmi légkörben az egyének biztonságban érezhetik magukat: mernek megszólalni, kérdezni, megosztani gondolataikat és érzéseiket, mert nem kell tartaniuk a megszégyenüléstől, az ítélkezéstől, a kiközösítéstől vagy attól, hogy kiszolgáltatottá válnak. Ilyen közegben lehet hibázni, felelősséget vállalni, bocsánatot kérni és korrigálni is. Az elfogadó, bizalomteli, nyitott atmoszféra támogatja a kreatív gondolkodást, az új ötletek kipróbálását, a komfortzónából való kilépést, valamint elősegíti a kíváncsiság és a másokhoz való kapcsolódás iránti nyitottság kialakulását. A bizalom a valódi együttműködés nélkülözhetetlen alapja.

Különösen nagy jelentőséggel bír mindez azok számára, akik korábban sérültek bizalmi kapcsolataikban. Számukra egy biztonságos, támogató közeg lehetőséget nyújt arra, hogy fokozatosan újraépítsék elveszített bizalmukat, és megtanuljanak élni a kapcsolódás és a közösség nyújtotta lehetőségekkel.

Ez a megközelítés releváns a magyar társadalmi kontextusban, ahol a nemzetközi összehasonlítások szerint rendkívül alacsony a társadalmi bizalom szintje. Ebben a helyzetben a tudatosan épített, bizalomra alapozott közösségek nemcsak a közösségi működés egészségességét támogatják, hanem hozzájárulhatnak egy mélyebb, társadalmi szintű gyógyulási folyamat elindításához is.

3. TÁRSADALMI TUDATOSSÁG, KULTURÁLIS ÉRZÉKENYSÉG, RENDSZERSZEMLÉLET KIALAKÍTÁSA

E trauma-tudatos alapelv azt jelenti, hogy tudatosítjuk és elismerjük a kulturális háttér, valamint a társadalmi és gazdasági rendszerek – például a patriarchális és kapitalista struktúrák – emberi tapasztalatokra gyakorolt hatását. A traumák nem vákuumban keletkeznek, hanem társadalmi, kulturális, gazdasági, történelmi és intézményi kontextusba ágyazottan.

Bizonyos társadalmi csoportok – például etnikai és nemi kisebbségek, hajléktalan emberek, szegénységben élők, fogyatékossággal élők, menekültek vagy más marginalizált közösségek – gyakran hordoznak generációkon átívelő, kollektív traumatizációs élményeket, amelyek összefüggenek a fennálló hatalmi egyenlőtlenségekkel és diszkriminatív struktúrákkal. A szegénység, a nemi alapú elnyomás, a rasszizmus vagy a társadalmi kizárás rendszerszintű hatásai nemcsak az egyének életét formálják, hanem közösségi szinten is mély nyomokat hagynak.

A trauma-tudatosság része az intézményi működés és gyakorlatok kritikai megközelítése is. Az intézmények – legyenek gondoskodó, oktatási, egészségügyi vagy igazságszolgáltatási területen – önmaguk is lehetnek traumaforrások. Az intézményi abúzus, elhanyagolás, megkérdőjelezhetetlen hierarchia, merev szabályozások, a visszajelzések hiánya, a dolgozók túlterheltsége vagy az átláthatatlan döntéshozatal mind olyan diszfunkciók, amelyek újratermelhetik vagy elmélyíthetik a sérüléseket. E működési sajátosságok felismerése és tudatosítása elengedhetetlen a felelős és érzékeny intézményi működéshez.

A mindennapi interakciókban, a segítségnyújtás során, valamint az intézményi döntéshozatalban és működésben figyelembe kell vennünk az egyének és közösségek kulturális, történelmi, társadalmi és gazdasági sajátosságait. A trauma-tudatos szemlélet nem csupán megértést kíván, hanem aktív törekvést is arra, hogy a tudás és a problémaértelmezés a különböző érintettek részvételével, bevonásával formálódjon. Emellett törekednünk kell azoknak az egyenlőtlenségeknek és hatalmi viszonyoknak az enyhítésére, amelyek az embereket háttérük, identitásuk vagy társadalmi helyzetük miatt érinthetik.

Azokban a közösségekben és intézményekben, ahol a sokféleséget értékként ismerik el, és ahol figyelem jut az emberek egyéni és csoportszintű sérülékenységére – beleértve az intézményi tapasztalatokat is –, befogadó, empatikus és tiszteletteljes légkör alakulhat ki. Ez a közeg nemcsak az egyéni gyógyulást, hanem a közösségi és intézményi szintű, igazságosabb változást is előmozdíthatja.

A mai társadalmi környezetben – amelyet az individualizáció, a versengésre épülő működéslogikák és a társadalmi csoportok érdekeinek tudatos vagy rejtett szembeállítása jellemez – különösen fontos, hogy a trauma-tudatosság kritikai, kulturálisan érzékeny és részvételre építő módon jelenjen meg a működés minden szintjén. Ez a szemlélet nemcsak a mélyebb megértést támogatja, hanem hozzájárul ahhoz is, hogy az egyének és közösségek felismerjék saját helyzetük rendszerszintű összefüggéseit, megerősödjön érdekérvényesítő képességük, és képessé váljanak a kollektív cselekvésre.

4. PARTNERSÉG ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉS MAXIMALIZÁLÁSA

A partnerség és együttműködés a trauma-tudatos szemlélet egyik alapvető koncepcionális pillére, amely azt a felismerést tükrözi, hogy a gyógyulás, a fejlődés és a változás nem egyoldalú beavatkozások, hanem elsősorban kölcsönösségen és részvételen alapuló folyamatok révén valósulnak meg. A trauma-tudatos gyakorlatban a partnerség nem csupán technikai együttműködést jelent, hanem az emberi méltóság, az autonómia és a kölcsönös tisztelet elvén nyugvó relációt, amely a felek közötti hatalmi aszimmetriák tudatos kezelését és azok csökkentésére irányuló törekvést is magában foglalja.

A partnerség olyan szemléleti és gyakorlati keret, amelyben a részvétel nem formális, hanem tartalmi jellegű: az egyének és közösségek nem csupán elszenvedői vagy passzív résztvevői a velük kapcsolatos döntéseknek, hanem aktív, kompetens szereplőként vannak jelen. Ez különösen lényeges a traumát átélt emberek esetében, akiknek korábbi tapasztalatai gyakran éppen a kapcsolati elnyomottság, kizártság vagy kiszolgáltatottság élményében gyökereznek. Egy trauma-tudatos közeg ezzel szemben olyan interakciós struktúrákat alakít ki, amelyek az egyéni és kollektív kompetenciák elismerésére, megerősítésére és mozgósítására épülnek.

Az együttműködés ezen megközelítésben nem csupán a közös célok mentén történő munkát jelenti, hanem egy bizalmon, nyitottságon, átláthatóságon és felelősségmegosztáson alapuló működésmódot. A biztonságos kapcsolódás alapfeltétele, hogy a résztvevők érzelmi és pszichológiai jelenlétére, tudására és tapasztalataira valódi értékként tekintünk, és nem hierarchikus logikában, hanem dialógusban gondolkodunk. A partnerségi viszonyokban különösen fontos az önreflexióra és kölcsönös tanulásra való nyitottság, valamint az, hogy a kapcsolatokban tér nyíljon az eltérő nézőpontok, érzékenységek és szükségletek artikulálására.

A trauma-tudatos partnerség egyúttal rendszerszintű kihívást is jelent: arra hív, hogy újragondoljuk a hatalmi viszonyokat nemcsak személyes, hanem intézményi, szervezeti és társadalmi szinten is. A valódi együttműködés ugyanis csak olyan keretek között valósulhat meg, ahol az egyének és közösségek nemcsak hozzáférhetnek a döntéshozatalhoz, hanem abban érdemi befolyással is rendelkeznek. 

Összességében a partnerség és együttműködés trauma-tudatos értelmezése nem pusztán módszertani választás, hanem szemléleti és etikai alapállás is: a másik ember szubjektumként való elismerése, a közös cselekvés lehetőségének biztosítása, és egy olyan működés támogatása, amelyben a kapcsolatok gyógyító potenciállal bírnak.  A partnerség gyakorlata túlmutat a segítő kapcsolatokon: képes megalapozni olyan intézményi és társadalmi működést, amely a részvételen, méltányosságon és kölcsönösségen alapul.

5. VÁLASZTÁSI ÉS DÖNTÉSI LEHETŐSÉGEK MAXIMALIZÁLÁSA, FELHATALMAZÁS

6. ERŐFORRÁSOK FELISMERÉSE ÉS JÖVŐKÉPEK KIDOLGOZÁSA

A trauma-tudatos szemlélet egyik alapvető törekvése az, hogy a figyelmet ne kizárólag a hiányokra, a nehézségekre és a sérülésekre irányítsa, hanem azokra az erőforrásokra is, amelyek az egyénekben és közösségekben már jelen vannak, vagy mozgósíthatók. Az erőforrások felismerése és megerősítése annak a tapasztalatnak a helyreállítását szolgálja, hogy a változás lehetséges – és hogy érdemes a jövőre tekinteni.

Trauma-tudatos közegben az erőforrásokra épülő jövőkép azt jelenti, hogy a közösség képes önmagát nem pusztán túlélőként, hanem fejlődni, építkezni, alkotni képes egészként látni. Nem csupán a jelen terheinek viselésére van kapacitása, hanem arra is, hogy közösen meg tudja fogalmazni, milyen irányokba kíván haladni, milyen célokat és vágyott állapotokat tart kívánatosnak. A jövő ilyenkor nem valami bizonytalan, elérhetetlen vagy fenyegető dimenzió, hanem értelmes keret, amelyhez viszonyulni lehet, és amely képes strukturálni a jelen cselekvéseit.

E folyamatban kiemelt szerepe van azoknak a meglévő vagy újratanulható erőforrásoknak, amelyek a közösség tagjaiban és kapcsolatrendszerében rejlenek: ilyenek a személyes és kollektív tudások, élettapasztalatok, kapcsolati hálók, hagyományok, nyelvi és kulturális mintázatok, közösen megélt sikerek, és azok a kompetenciák is, amelyeket a traumatikus tapasztalatok ellenére – vagy azokkal együtt – sikerült kialakítani. A trauma-tudatos gyakorlat ezeknek az erőforrásoknak a feltérképezését, láthatóvá tételét és tudatosítását támogatja, miközben lehetőséget teremt arra, hogy ezekre a közösség saját céljai és döntéshozatala során is építeni tudjon.

A jövőkép ebben a megközelítésben nem absztrakt vagy idealizált vízió, hanem egy olyan közösen létrehozott, reális, hiteles elképzelés, amely a közösség múltjához, kollektív tapasztalataihoz és jelenlegi lehetőségeihez is szervesen kapcsolódik. Olyan jövőkép, amely egyszerre hordozza magában az emlékezést és a reményt, a tanulás lehetőségét és a közös cselekvés irányát. Az így létrejövő jövőkép nemcsak gondolati konstrukció, hanem cselekvésszervező erő, amely képes dinamizálni a közösség tagjait, megerősíteni az összetartozást és visszakapcsolni őket saját belső erejükhöz, kompetenciáikhoz és értékeikhez.

A trauma-tudatos közösségi gyakorlat szempontjából mindez azt jelenti, hogy a jövőre való nyitottság nem a múlt elfelejtését vagy a jelen nehézségeinek tagadását jelenti, hanem éppen ezek integrálását: a történeti sebeink elismeréséből kiinduló, az erőforrásokat mozgósító, és cselekvő reményre épülő jövőorientációt. Ebben az állapotban válik lehetővé az, hogy egy közösség ne csak reagáljon a körülményekre, hanem aktív formálója legyen saját sorsának – és ezáltal hosszú távon fenntartható, fejlődőképes rendszerré váljon.

Magyarországon, szemben számos nyugat-európai országgal, állami, közpolitikai szinten nem hirdették meg,  nem szabták meg az intézmények trauma-informált működéséhez szükséges alapelvek bevezetését és ezek gyakorlatba ültetését. Így trauma-tudatos szervezetek, intézmények vagy intézményi részlegek, teamek, közösségek létrehozására  az ezekben dolgozó szakemberek és a velük együttműködő civil szervezetek tesznek alulról jövő kezdeményezeseket. A Megtartó erő program egy ilyen jellegű kísérletbe kezdett 2023-ban.