Egyedül a felelősséggel – egy vidéki óvoda vezetője

Egy Budapest agglomerációjában lévő település óvoda vezetője azt tapasztalja, hogy az intézménybe kerülő gyerekek fejlettségi szintje egyre nagyobb arányban elmarad az életkoruknak megfelelőtől. Egyre élesebb szakadékot érzékel a helyi szegregátumból és a jobb körülmények közül érkező gyerekek fejlettségi szintje között. A korai fejlesztés nem elérhető a családok többségének. Ha el is jut egy gyermek képesség-vizsgálatra, annak eredményéről az óvodának csak akkor van információja, ha ezt a szülők megosztják az intézménnyel, ám ez gyakran elmarad. Az óvoda vezetője próbálja az óvodán belül dolgozó szakemberekkel megoldani helyben a fejlesztést, de erre a fenntartótól nem kap elegendő anyagi keretet. A szülőkkel nehezen tud együttműködni, azok támadásként élik meg az információkérést, bizalmatlanok. Ebben a kilátástalannak tűnő helyzetben a vezető óvónő egyre gyakrabban teszi fel magának a kérdést: milyen eszközök állnak még a rendelkezésére, kire számíthat a rendszerben, és van-e még reális esély arra, hogy valódi változást érjen el a legkiszolgáltatottabb gyerekek érdekében? Vagy le kell mondjon eredeti motivációjáról azzal kapcsolatban, hogy “ezekből a gyerekekből is lehet valaki”.